فاطمه جانفاطمه جان، تا این لحظه: 14 سال و 7 ماه و 8 روز سن داره
آيلا جانآيلا جان، تا این لحظه: 9 سال و 11 ماه و 27 روز سن داره
آیلین جونمآیلین جونم، تا این لحظه: 5 سال و 7 ماه و 11 روز سن داره
یاسین جانیاسین جان، تا این لحظه: 10 سال و 8 ماه و 10 روز سن داره
ترلان گلمترلان گلم، تا این لحظه: 5 سال و 4 ماه و 25 روز سن داره
وبلاگ جانوبلاگ جان، تا این لحظه: 13 سال و 10 روز سن داره

من و فرشته هام...

پول توجیبی و ...

1399/7/1 10:41
نویسنده : مامان پری
205 بازدید
اشتراک گذاری

دادن پول توجیبی به کودکان می‌تواند کار ساده‌ای به نظر برسد، ولی این‌طور نیست. امروزه دادن پول توجیبی به بچه‌ها به قدری متداول شده است که هیچ پدر و مادری نمی‌تواند از زیر بار آن شانه خالی کند.😉

طبق نظر کارشناسان دادن مبلغی به عنوان پول توجیبی به بچه ها بستگی به سن و موقعیت؛ متفاوت است و با راهی شدن کودک به مدرسه و قرار گرفتن در موقعیت های اجتماعی، کودک نیاز به داشتن قدرت برنامه ریزی دارد. وقتی بچه ها بزرگ تر می شوند و راهی مدرسه، شرایط تربیتی آنها وارد مرحله جدیدی می شود. مرحله ای که تا حدود زیادی بعد اجتماعی نیز پیدا می کند و ملزومات رفتاری خاصی را نیز اقتضا می کند. یکی از مواردی که در این زمان پیش می آید، مربوط به مسائل مالی است. پول، نحوه دریافت و برنامه ریزی برای هزینه و پس انداز آن، در همین ایام به کودک آموخته می شود و پایه رفتارهای اقتصادی او در آینده را پی ریزی خواهدکرد. 

متخصصان می‌گویند نباید از پول برای کنترل فرزندتان استفاده کنید. هرچند که می‌توان از طریق پول توجیبی او را تشویق به انجام دادن وظایف بیشتر کرد، یا در موارد بسیار اضطراری او را از کارهای بسیار بد بازداشت، ولی بهتر است پول را به‌عنوان مهم‌ترین ابزار تربیتی در نظر نداشته باشید. اگر کودکتان بدغذاست، اگر نمرات بدی می‌گیرد، اگر وقت خود را با بازی هدر می‌دهد، بهتر است به‌دنبال راه تربیتی بهتری بگردید. قطع کردن یا کاهش پول توجیبی در قبال بدرفتاری، فرزندتان را به سمت این ایده سوق می‌دهد که همه‌ مفاهیم و رفتارها دارای نسبت با پول هستند، در صورتی که این طور نیست.

ما هم پول تو جیبی فاطمه را از وقتی کلاس اولی شد تا پارسال به صورت روزانه و مبالغ مختلف می دادیم که خودش تو بوفه مدرسه خرج میکرد و مبلغی را هم بعضی روزها پس انداز می کرد. 

برای آیلا هم پارسال که پیش دبستانی بود سه روز در هفته و روزی دو هزار تومان طبق نظر مربی میذاشتم تو کیفش تا مثلا اگه خوراکی خرید که قیمتش 1500 تومان بود 500 تومان پس انداز کنه و از این طریق هم پس انداز کردن را یاد بگیره و هم اینکه بتونه پولش را مدیریت کنه.  

از اول شهریور تصمیم گرفتم پول تو جیبی فاطمه را به صورت هفتگی و شنبه هر هفته بهش پرداخت کنم، تا بعد از یه مدت پرداختش را مثل حقوق، بصورت ماهیانه و آخر هر ماه تغییر بدم.

الان پول تو جیبیش به صورت عدد ثابت 30 هزار تومن در هفته هست که فاطمه هم خیلی استقبال کرد و فعلا داره بیشتر پولش را پس انداز میکنه. یه بار هم ما را به صرف بستنی دعوت کرد، و یا یکی دوباری که ‌رفتیم رفاه مبلغی بهش دادم و ازش خواستم خودش چیزهایی را که می‌خواد را انتخاب کنه و بخره.😍 یه حساب بانکی هم از قبل داشت که بهش گفتم میتونه پس اندازش را بذاره تو اون حساب.

دیگه اینکه امروز متوجه شدم تا ماهی گلی نازمون که از اسفند سال 96 داشتیم و عید سالهای 98،97 و 99 کنار سفره هفت سینمون بود ناغافل مرده و بابایی معدومش کرد و تنگش را هم گذاشت تو بالکن خارج از دید بچه ها. چون بچه ها هنوز نمیدونن و فعلا نمیخوام بگم بهشون چون یه جورایی بهش عادت کرده بودن و دوسش داشتن😔 مخصوصاً آیلا خیلی دوسش داشت وقتی بفهمه حتماً کلی ناراحت میشه براش... یکی شون پارسال همین موقع مرده بود و این ماهی یک سال بود که تنها شده بود.

خبر بعد اینکه به لطف خدا دو قلوهای عمو گل کاشتن و با رتبه های خیلی خوب کنکور را پشت سر گذاشتن و همه فامیل خیلی خوشحال شدن. محمد رتبه 19 و علی رتبه 160 شده و قبولی هر دو تو رشته های پزشکی و دندانپزشکی قطعی هست به امید خدا..انشاالله که موفق باشن و سلامت.😍

امروز تولد دکتر امین هم هست🎂 مبارک باشه 💐🌼💐🌼💐🌼

بادا بادا تولدت مبارک🙂

شادا شادا تولدت مبارک🙂


 

پسندها (15)

نظرات (11)

زهرا‌بانوزهرا‌بانو
1 مهر 99 11:20
پستتون عالی بود خاله جون
انشاالله همیشه شاد و پیروز باشید
مامان پری
پاسخ
مرسی گلم 
لطف داری شما😘
مامان تربچهمامان تربچه
2 مهر 99 10:43
برنامه پول تو جیبی فاطی خیلی عالیه قربون خاله دست و دل بازم ان شالله روزی بچه ها باهوش خودتون ما که خیلی خوشحال شدیم
مامان آیلینمامان آیلین
5 مهر 99 11:02
چه عالی پر پول باشی همیشه و تنت سلامت😘
مامان آیلینمامان آیلین
5 مهر 99 11:02
آفرین به علی و محمد عمو💐
مامانیمامانی
5 مهر 99 11:11
چه خوب خیلی عالیه😘
مامانیمامانی
5 مهر 99 11:13
خیلی عالی بود😘
مامان منتظرمامان منتظر
5 مهر 99 11:23
خیلی عالی😘 انشاالله که همیشه سلامت باشین و پر سود🌼 موفقیتها و تولد هم مبارک😍
مامان جونیمامان جونی
6 مهر 99 8:22
چه برنامه خوبی ریختین برا پول تو جیبی😍 عالی 🌼
مامان جونیمامان جونی
6 مهر 99 8:28
مطلب خوبی بود😍 تنتون سالم باشه و جیبتون پر پول همیشه💐
هلیاهلیا
6 مهر 99 13:01
آفرین به فاطمه خانم مهربون😘
مامان و بابامامان و بابا
6 مهر 99 13:02
مثل همیشه عالی😍 موفق باشن😇